سیزده،روز پایان دوره جشن های نـوروزی است.
در این روز مردم بنابر یک سنت فرهنگی از خانه ها بیرون و به دشت و صحرا و باغ می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه ها و جویبارها به شادی و خوشی بگذرانند.در گذشته،مردم قید و بندی برای رفتارهای خود در روز سیزده نمی پذیرفتند و با پرخوری ها و هوسبازی ها و شادخوارگی ها نظم و قرارهای اجتماعی را بر هم می زدند و آشوب و آشفتگی هایی در روال معمول زندگی خود پدید می آورند.رفتارهای بی بند و بار و آشوبگرانه بـرخی،حـوادث ناگواری می آفـرید که گریبـان آنـها و دیگـران را می گرفت و گاهی مصیبت هایی به بار می آورد.مردم این مصیبت ها و نا خجستگی ها را اثری از نحسی شماره سیزده می پنداشتند.از این رو،سیزده فروردین را هم نحس و بدشگون می انگاشتند.
در زمان کنونی با دگرگونی های اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی در جامعه ایـران و تغییرات در چگونگی برگزاری مراسم سیزده بدر و پدید آمدن رفتارها و آئین هایی مطابق و مناسب با فرهنگ مردم جامعه کنونی،باز مردم ایـران در هر جایی که هستند سیزده نـوروز را با شور و گرمی و سرور در بیرون از خانه ها و در دشت و باغ و بوستان جشن می گیرند.
برای گذراندن این روز در فضای باز طبیعت کوه و دشت آرزو می کنند که روز سیزده شان،روزی آفتابی و گرم باشد.از صبح زود سیـزده هر چند خانواده نزدیک و خویشاوند با هم شیرینی و آجیل باقی مانده از ایام عید را با خوراک آماده مانند سبزی پلو با کوکو،باقالی پلو با گوشت،و بار و بنشن و سیر و پیـازسرخ کرده و کشک ساییده و سرکه و رشته و سایر مخلفات آش رشته، که حتماً باید در صحرا پخته شود،و کاهو و سرکه انگبین عصرانه،و سماور و قند و چای و رادیو و...با خود بر می دارند و با اتومبیل و هر وسیله که مهیا باشد به خارج از شهر می روند.
در بیرون شهر،خانواده ها دسته دسته در کنار آب و سبزه یا زیر درختـان سبـز بساط خود را می گسترند و اجاق و آتش را روشن می کنند و دیگ آش رشته را روی اجاق بار می گذارند و سماور را آتش می کنند.بچه ها به بازی هایی مانند جفتک چارکش،الاکلنگ،گرگم به هوا و تاب بازی،که از معمول ترین بازی هاست،مشغول می شوند.
![سیزدهبهدر سیزدهبهدر](http://images.hamshahrionline.ir//images/2013/3/13bedar.jpg)
پسران جوان هم معمولاً الک دولک بازی می کنند.بزرگسالان هم هر یک به گونه ای خود را سرگرم می کند.ظهر،هر خانواده سفره ای می گسترد و آش رشته و باقلاپور،یا سبـزی پلوبا کوکو و ماهی را که در دیس و کاسه و بشقاب کشیده شده در میان سفره می چیند و زن و مرد،پیـر وجوان و کودک با خنده و شوخی دور سفره می نشینند و مشغول خوردن می شوند. خوردن آجیل و کاهو با سرکه انگبین،عصرانه بیشتر مردم است.نزدیکی های غروب قبل از ترک کردن صحرا،هر خانواده سبزه ای را که پیش از نـوروز به نشانه برکت و فراوانی کاشته اند،در آب می اندازند و به خانه های خود بازمی گردند.
![سیزدهبهدر سیزدهبهدر](http://images.hamshahrionline.ir//images/2013/3/13bedar.jpg1.jpg)
------------------------------------------------
(به نقل از خانم نسرین قاسم پورملکی،سایت تبیان)
ظاهراً اعتقاد به نحوست سیـزده از تبادلات فرهنگی بین ایـران و اروپا به وجود آمده است و از آنجایی که علاقه به فرنگی شدن درتمام جنبه های زندگی رسوخ میکرد،یمن و مبارکی سیزده، به راحتی به شومی و نحسی مبدل شد.
:: موضوعات مرتبط:
تاریخی ,
,
:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0